Devätnáste storočie, storočie pary, prinieslo rozvoj paroplavby aj v rakúskej monarchii. Už v roku 1817 sa na Dunaji objavil prvý parník Carolina, ktorý vo Viedni skonštruoval Antal Bernhard/Anton Bernard (1779 – 1830). Drevený kolesový parník meral 15 metrov, bol široký 3,5 m a mal výšku boku 2,3 m. Parný stroj mal výkon 24 konských síl a proti prúdu dokázal vliecť 45 ton nákladu. Skúšku parníka na dlhšiu vzdialenosť uskutočnili 2. septembra 1818 plavbou z Viedne do Bratislavy, ktorá trvala tri hodiny. Parník zakotvil v prístavisku oproti Korunovačnému pahorku (dnes Námestie Ľudovíta Štúra). Na druhý deň zvedavcom podľa novín Pressburger Zeitung predviedol niekoľko obratov po prúde a proti prúdu a pokračoval do Pešti. Na historickú prvú plavbu proti prúdu vyplával z Pešti 16. septembra 1818. Plavil sa len počas dňa a do Komárna priplával 26. septembra 1818.
Lícna strana:
Na líci mince je zobrazená technická schéma parného stroja parolode Carolina, ktorá sa v roku 1818 ako prvý parník plavila po Dunaji v Bratislave. V ľavej časti mincového poľa je štátny znak Slovenskej republiky. Nad ním je názov štátu SLOVENSKO. V spodnej časti mincového poľa je letopočet 2018. Značka Mincovne Kremnica MK a štylizované iniciálky autora výtvarného návrhu mince akad. soch. Zbyňka Fojtů ZF sú v pravej hornej časti mincového poľa.
Rubová strana:
Na rube mince je z nadhľadu zobrazený parník Carolina s dobovou vedutou Bratislavy v pozadí. Označenie nominálnej hodnoty mince 10 EURO je v opise v spodnej časti mincového poľa. Nápis PRVÝ PARNÍK V BRATISLAVE je v opise v hornej časti mincového poľa. Rok uskutočnenia prvej plavby parníka na Dunaji v Bratislave 1818 je pri ľavom okraji mince.
Údaje o minci |
|
Autor: | akad. soch. Zbyněk Fojtů |
Materiál: | Ag 900, Cu 100 |
Hmotnosť: | 18 g |
Priemer: | 34 mm |
Hrana: | nápis: „ – VIEDEŇ – BRATISLAVA – BUDAPEŠŤ“ |
Výrobca: | Mincovňa Kremnica |
Rytec: | Dalibor Schmidt |
Náklad: |
v bežnom vyhotovení 2 750 ks |